Tips bij het stoppen met roken

STOPPEN DOE JE NIET ALLEEN!

  • Gebruik de SmartStop-app, met de app kan je in contact komen met andere jongeren die ook bezig zijn om te stoppen met roken.
  • Zoek een stopvriend of –vriendin en bel elkaar als je het moeilijk hebt.
  • Vertel aan iedereen dat je gestopt bent met roken of sluit een weddenschap af. Zo wordt het gemakkelijker voor je.
  • Bel naar de Tabakstoplijn. Het nummer staat op elk pakje sigaretten: 0800 111 00. Vertel hen je verhaal en luister naar hun tips.
  • Vraag vrienden en familie om niet in je buurt te roken.

KIES JE STOPDAG

Dat is de dag waarop je stopt met roken. Kies een dag die voor jou makkelijk is om te beginnen met stoppen.

DOE ALLES WEG

Gooi al je asbakken, aanstekers en sigaretten weg! Ook die in je jaszakken, lades, tas, … Als je ze niet ziet wordt het makkelijker.

ONTHOUD DE VOORDELEN

Houd een lijstje van de voordelen van stoppen met roken bij de hand. Waarom wilde je ook alweer stoppen?

BELOON JEZELF

Geef jezelf na een dag, 3 dagen, 1 week, 1 maand, … een beloning. Géén sigaret, maar bv; een avondje cinema met een vriend(in), een gadget dat je al lang wilde, …

ZIN IN EEN SIGARET? ZOEK AFLEIDING

  • Ga uit je dak op je lievelingsmuziek
  • Check je Facebook
  • Beweeg! Laat de hond uit, ga wat skaten of fietsen
  • Neem een kauwgom, drink een glas water
  • Neem een warm bad/douche
  • Doe ontspanningsoefeningen.…

Je zult vanzelf ontdekken welke dingen je helpen om niet te roken!

LET OP MET MOEILIJKE SITUATIES

Zoek daarom uit op welke momenten en in welke situaties jij het lastig hebt als ex-roker! En bereid je er goed op voor! Je kan het moeilijk krijgen als je met vrienden op een feestje bent, je ongelukkig, boos of gespannen voelt, je eenzaam bent,….

LET OP MET ALCOHOL

Doe een beetje rustig aan met alcohol. Na een aantal drankjes is het moeilijker om nee te zeggen tegen een sigaret! Roken en alcohol kunnen sterk verbonden zijn.