Stoppen met roken is easy

Je lichaam zucht en puft (maar hou vol!)

Stoppen met roken gaat niet in een-twee-drie. Het lichaam van een ex-roker moet letterlijk afkicken van de nicotine. Oké, minder erg dan bij een junkie die met heroïne stopt. Maar je hebt wel enkele weken last van afkickverschijnselen zoals slapeloosheid, irritatie, concentratieverlies en rusteloosheid. Je denkt dat alleen een sigaret soelaas kan bieden.

Maar hou vol! Na dag drie is het ergste voorbij. Die dag krijg je last van aanvallen waarbij je hunkert naar een sigaret. Die aanvallen lijken een eeuwigheid te duren. Maar zijn eigenlijk opflakkeringen van 3 minuten. In totaal heb je zo’n 18 aanvallen van 3 minuten (als je een pakje per dag rookte). In minder dan een uur (18 x 3 = 54 minuten) heb je het ergste dus achter de rug.

Na dag drie kun je ook de rest van het lichamelijke afkickproces aan. Zeker weten. Want hoe langer je bent gestopt, hoe minder aanvallen je krijgt. Na twee tot drie weken zijn dat er nog amper één of twee per dag. En daarna heb jij alle lichamelijke ontwenningsverschijnselen uit je lijf gekatapulteerd.

Je geest struggelt en strijdt (maar jij bent sterk!)

Ben je gestopt met roken? Dan zul je na enkele weken opnieuw beter slapen, geconcentreerder werken en minder snel geïrriteerd zijn. Maar die lichamelijke ontwenningsverschijnselen zijn peanuts in vergelijking met wat je geest doormaakt.

Waarom? Omdat jij roken linkt aan bepaalde gevoelens, tijdstippen en situaties. Het nicotinemonster heeft je gedachten zo geprogrammeerd: bij een glas alcohol hoort een sigaret. Bij stress moet je een trekje nemen. Bij de schoolbel grijp je naar je sigaretten in je achterzak. Dat noemen we de pavlovreactie. Die gedachten zijn er geleidelijk aan ingeslopen. En om die eruit te slijten is tijd nodig.

Als je stopt met roken, moet je die foutieve gedachtes leren herkennen en ombuigen naar nieuwe gedachten. Bij een glas alcohol hoort fun (ook zonder sigaret).

Bij stress bel je een vriend. Bij de laatste schoolbel grijp je naar je fietssleutel. Klinkt simpel. Maar het is het niet. Het geestelijke afkickproces zorgt ervoor dat ex-rokers na jaren niet roken toch hervallen. Het zit soms zodanig diep ingebakken, dat het er moeilijk uitslijt.

Goed nieuws voor alle jongeren. Rook je nog niet zo lang? Dan kun je je foutieve gedachtes gemakkelijker ombuigen. Daarom: stop nu. Of nog beter: begin er nooit aan. Dan hoef je dat lastige afkickproces nooit te ondergaan.

Wat extra hulp bij je afkickproces?

De sigaret geestelijk verslaan, lijkt moeilijk. Maar jij kunt dat. Hoe? Door je bewust te zijn van hoe verslaving werkt. En signalen te leren herkennen. Heb je daarbij graag hulp? Dat kan. Check welke hulp er bij je past.

Graag wat extra hulp bij de lichamelijke afkickverschijnselen? Ga dan even langs bij de apotheker. Hij geeft je meer info over nicotinevervangers zoals pleisters, zuigtabletten of kauwgom. Onthoud wel dat nicotinevervangers niet altijd geschikt zijn voor minderjarigen. Luister dus goed naar de raad van de apotheker. Verkoopt hij je toch nicotinevervangers? Dan zal hij je ook aanraden om die te combineren met een andere hulp zoals de tabakoloog of Tabakstop (0800 111 00). Zo ben jij zeker opgewassen tegen de lichamelijke én geestelijke ontwenningsverschijnselen.